Anmeldelser


 Galerie Pi - Jens Chr. Jensen                                                           15. april 2023

 FORM // TID // FANTASI

Med udstillingen Seriality understreger Jens Chr. Jensen sit generøse talent for at lade os se

Af Inge Schjødt

Trådruller, Dominobrikker og rustne søm, tangenter, billetter og rester fra minkproduktion.
- Har sådanne genstande noget at gøre på en galleriudstilling? Svaret er et stort Ja! når genstandene har været i hænderne på Ikast-kunstneren Jens Chr. Jensen, der beskæftiger sig med relieffer, skulpturer og land art.

I Københavnske Borgergades Galerie Pi finder vi udstillingen Seriality med værker af Jens Chr. Jensen. Der kan man roligt gå hen, hvis man trænger til at få løsnet smilebåndet og fugtet øjenkrogen i overstadighed. Smukt, og med en befriende enkelhed viser den venlige kunstner, hvad han nu har indsamlet af emner og transformeret ind i kunstens rum.

Cirkel, kegle, kvadrat, spiral
Værkerne er sammensat af portioner af finurlige fund. Ofte giver tingene et kærkomment gensyn med kendte og oversete stumper, man engang selv har haft i hånden, eller set på livets landevej.

Herudover er opskriften baseret på simple former fra geometriens grundbog: de færdige værker holder sig som oftest stramt indenfor cirklen, keglen, kvadratet, cylinderen, spiralen osv. Flertallet af relieffer optræder monteret i hvide bokse - nu gerne uden glaslåg - så taktiliteten når helt frem til betragteren.

Tag dig tid til at gå i stå
Hvis man først åbner sindet er det de særeste ting, man kan blive rørt af. Eksempelvis sætter en samling klavertangenter, hvis blåsorte farver spiller i boksens rumdybde, sørgmuntre minder i gang. Trådruller af træ med gule mærkater på enderne, kalder ansigter frem på de kære, der kan og kunne sy.
Nogle kobbersøm i formation, som formodentlig har været brugt til at montere tagpap, patinerer med tiden i de fineste kobbergrønne farver - og ikke mindst det ene hovedværk, en stor cirkelformet struktur af foldet kobbertag, som stammer fra fyrtårnet på ens egen hjemegn, det rusker i et blygråt hjerte.
Denne Erindringens Energi er ganske enkelt opløftende.

Smittende visuel fantasi
På gulvet ligger en vifteform af ens fyrretræsbrædder med en slids. De let tilspidsede stykker træ kendte kunstneren ikke funktionen på, da han anskaffede sig en portion tørrestave til minkskind. Men det gør ikke skulpturen mindre relevant. Sådan er der en vis portion held med i spillet, når Jens Chr. Jensen finder ting.

De rustne skinnesøm stammer fra gode venner i Nordnorge, der har samlet dem ind på vandreture langs en privatbane, og undrede på, om det mon var noget for landart-kunstneren i det danske. Sådan kan man blive smittet af Jens Chr. Jensens blik for detaljer, overflader og kulører. Ja. Syn og sanser skærpes i mødet med Jens Chr. Jensens kunst - tak for det.

Galerie Pi
Borgergade 15 D - København


Jens Chr. Jensen / Galerie Pi / 2023

Rester fra menneskets verden; brugte og udtjente genstande fra kulturen og industrien- er for Jens Chr. Jensen materialer, der kan omformes til en ny æstetik. Til nye former, fravristet deres oprindelige brug. I sine assemblager, skulpturer og relieffer indgår eksempelvis stakke af busbilletter fra en svunden tid, bunker af præcise metalstykker, der har været brugt til noget funktionelt. Jens Chr. Jensen har en årelang og derfor stærk forståelse af -og intuition i valg af elementer og materialer. Det er fundne genstande, og ofte store mængder af dem, der udgør hans arbejder. Værkerne er former skabt af former, der nu kommer til at ligne naturens geometriske systematik eller en industriel naturform. Den endelige form står som en udveksling af naturformens bestemmelse og kultur-objektets system. Vi kan nyde værkernes rene formbårne æstetik, alt imens der ligger en iboende engageret holdning til verdens natur- og kulturressourcer. Et forfinet materialevalg og den stramme form åbner op for forfaldets ekspressivitet og for konstruktionens skønhed. Disse gen(op)fundne objekter står kraftfulde og poetiske, også som tegn og formalisme. Jens Chr.Jensen fortsætter og fortsætter, og har ved at genbruge, skænket verden en stor samling nye tegn, vi kan tilgå sanseligt. Der ligger den lange tid i genstandende, før de blev fundet af kunstneren. Der er tiden i kunstnerens indsamling, og i tilblivelsen af værket -I de mange nye former skabt. Og heri findes serialiteten, i dens strukturerede gentagelse. Fortalt i materialernes eget tidslige og tidsløse sprog.

 


Jens Chr Jensen i Galeri Pi   02.10.2019                                                                      

 Hilsen fra en venlig sjæl

Der er en helt særlig tryghed i genkendelse. Og tryghed er der at finde i rigt mål på Jens Chr. Jensens assemblageudstilling Tegn fra naturen hos Galerie Pi i Borgergade i København, som kan ses frem til 19. oktober

Af Inge Schjødt // inge@komkunst.dk

Fra barnsben har vi lært af gentagelsens tryghed. Og det er som at blive et barn igen, et legebarn, på udstillingen Tegn fra naturen, hvor stykker af bambus, stumper af rustent jern og kobber, samt papirmærker af forskelligt format har fundet vej til væggene i Galerie Pi i København sammen med nummerpladeklip, golftees og porcelænssikringer i flok.
Værkerne består af metodiske gentagelser i vekslende materialer; samlinger, som gerne har fået patina af naturligt slid og ælde og til tider et længerevarende ophold udendørs.

Jens Chr. Jensen er en tingfinder af Guds nåde, med blik for det smukke i det hverdagskendte.
Her er tilmed lige netop det legende twist, der kalder appetitten frem hos den sultne gæst i Jens Chr. Jensens udstillede assemblager og skulpturer, hvor ikke alle brikker vender ens eller har samme farve.

Fra skrot til godt
Der går sport i at finde ud af, hvor stumperne kommer fra. Jensen hjælper os ikke gennem værktitlerne, for de er som regel uden titel, så det indre billedkatalog må i gang, når det eksempelvis gælder en formation af blylodder, isolering fra hegnspæle og andet, man har set og glemt. Andet har man ikke set, men får det her serveret, fx de overskårne elkabler med fire kobbertråde og gummiindpakning. Og de jordrustne profiljern, som er født med deres skrå sider og spidser. Her er både blødt og hårdt, mat og skinnende, og hvert værk står roligt i materialernes egne afstemte kulører.

Grafiske klip
- Værker skal ikke hedde noget, men være noget, er kunstneren citeret for at mene. På udstillingens hovedvæg ses et af de få værker med titel, nemlig Grafisk udtryk, som består af ituklippede nummerplader, hvor pladernes bogstaver og tal danner et kontrastfuldt mønster på den lysreflekterende baggrund. Man smiler uvægerligt ved værkets leg med begreber som klippede plader, klip i kortet etc.
Her er også et værk på gule plader, og et med kun røde tegn. Vi inviteres til at digte med.
Frimærker i fri dressur og bundtede på samlermanér indgår i værkserien af Mærker, hvor takkernes blonde skaber en særegen tyst stemning. Smukke stempelmærker og frankeringsmærker er sat på nåle i rektangulære eller kvadratiske former. Her er det stemplernes påtryk, der lokker øjet rundt på fladen, og det fornemme grafiske arbejde, der får én til at sænke tempoet.

Den poetiske minimalist
Jensen sætter assemblagerne på plads indenfor statiske, geometriske grundformer. I et markant værk er der cylinderformede porcelænssikringer posteret i trekantsformation i en kvadratisk kasse med låg.
Lågene lukker lidt vanemæssigt en del af sanseligheden inde, og kunne måske undværes. Variation er der i porcelænssikringernes forskellige farvemarkeringer, som skaber liv, skaber dialog.

Man har vitterligt gjort sig umage, da disse emner blev formgivet til trivielle formål. Jens Chr. Jensen har gjort sig umage med deres hommage. Her er en hyldest til hverdagen, det nødvendige, nuet, gjort med en sensibilitet for det strukturlækre, det taktile.

Bogen om Jensen
I anledning af kunstnerens 70 års fødselsdag er bogen Fra en ny kant udgivet med tekst af Troels Laursen og Steen Hebsgaard. Her gives en glimrende oversigt over Jensens oeuvre med eksempler på land-art, flere kirkeudsmykninger og skulpturelle udsmykninger landet over. Det er særligt på kanten omkring Ikast, at Jens Chr. Jensen har sat sig spor. Også som medinitiativtager til Kunstpakhuset i Ikast.

Hver især består vi, enkeltvæsner, af gentagelser, masser af gentagelser. Og ubevidst scanner vi konstant omverdenen for afvigelser. Måske derfor finder man som gæst en meditativ ro ved at betragte Jens Chr. Jensens kunst. Og så går man fra udstillingen med et varmt smil over den finurligt fantastiske synssans, han deler med os gennem sine fund.

Galerie Pi
Borgergade 15 D, København


Materialernes poesi
- af Bente Jensen, kunsthistoriker

Jens Chr. Jensens assemblager, relieffer, skulpturer og installationer bevæger sig ind i kunstoplevelsens ikke-sproglige, sanselige og meditative områder. Hans værker taler materialernes eget sensuelle, tidløse sprog. Deres rolige og stilsikre æstetik og form bringer en række subjektive associationer og fortællinger frem i beskueren, men de intenderer ikke at repræsentere traditionelle, didaktiske eller symbolske fortællinger. Kunstneren lægger ikke værkerne eller oplevelsen til rette foran beskueren med titler og referencer til materialernes historie og funktionalitet. Han overgiver dem kunstnerisk selvbevidst til beskueren, som det de er: nemlig dobbelttydige rester og tegn fra naturen og kulturen.

Jens Chr. Jensens fascination af og sans for materialer - det uundseeligt hverdagsagtige, det kasserede og det forgængeliges iboende skønhed - er uomtvistelig. Det kræver et usædvanligt veludviklet og selektivt samlerøje at spotte materialerne til den betydelige produktion af værker, som udgør kunstnerens ouevre. Hans forskellige fascinationer røber, at her er tale om en klassisk funderet kunstner, hvis kunstneriske fundament er materialerne og håndværket. Hertil kommer en personlig og engageret holdning til verden og dens natur- og kultur-ressourcer. Hans værkers forfinede materialeæstetik og stramme form åbner for forfaldets ekspressive poesi og for konstruktionens rene formalistiske skønhed.


Om Jens Chr. Jensen
- af Konrad Guldberg

Jens Chr. Jensen er en af de få danske kunstnere,der forstår at løfte blandformen ud af banaliteten. Han adskiller sig storslået fra mængden og har fornyet formen. Med et skarpt øje for naturens form- og farveskabende kræfter, skaber han med forfinet æstetisk sans assemblager, skulpturer og relieffer af de undseelige og oversete natur og kulturtegn.

En sær dobbethed af natur og kultur karakteriserer Jens Chr. Jensens arbejder. Hans kunstneriske udtryk bygger på en fin fornemmelse for de indre kræfter i modsætningerne mellem natur og kultur. Men han udligner modsætningsforholdet ved at indkludere en accept af forfaldet, som en forudsætning for vækst. Et utal af formelle og betydningsmæssige forbindelser opstår altid mellem værkernes enkeltdele, og der skabes et gavmildt univers, hvor fragmenternes betydning gensidigt påvirker hinanden, således at helheden er noget mere end summen af enkeltdelene.


Materialernes sprog på Galleri Lærken
- af Inger de Stricker, KUNSTAVISEN, juni-juli 2008

Jens Chr. Jensen samler ting op, når han er ude, og det kommer der noget meget smukt ud af (…) Han skaber orden, og i den orden skaber han form. Sammen med enkeltheden i materialer og farve skabes stor skønhed. Det er en af de smukkeste udstillinger jeg længe har set. (…) Tiden spiller en rolle for værkerne, fordi materialerne aldrig er nye, men mærket af tidens tand. Slidtheden udnyttes og bliver til æstetik, men giver også værkerne en dimension mere, nemlig tidløshed og ro. Det er ren mentalhygiejne at se denne udstilling.


Kunsten tager det store spring
- af Lone Will, Jydske Vestkysten, 7. oktober 1997
(Anmeldelse af Vestjyllandsudstillingen i Tistrup)

Meget stærkt står et af de nye medlemmer, Jens Chr. Jensen, som dominerer med nytænkning i sine utraditionelle skulpturer. Han har sans for uanselige materialer, og man frydes over hans iderige genbrug. Hjulet af skiferstykker understreger skiferens lagdelte struktur, og man fascineres af spillet i materialet og den virkning, som den skrå vipning i hjulet giver. Også hans pagodelignende skulpturer er et studie værd. Læg mærke til, at det, der ser ud som brændt rødler er stablet avispapir, hvilket giver både en tyngde og en flosset blødhed. Et stort relief i rullede zinkstykker er ikke til at komme udenom. Igen må man undres over, hvor smukt, harmonisk og roligt kunstneren kan arrangere kasserede materialer. Det er en poetisk mosaik.

Genialt genbrug
- af Leif Bøgh, Nordjyske Stiftstidende, maj 2005

Jens Chr. Jensen har et yderst veludviklet blik for at sammensætte ubrugeligt skrammel til elegante kunstværker. Man tænker umiddelbart, at det kan jeg også gøre. Man kunne imidlertid også godt tænke sig at have tegnet folkevognen, men det har en anden jo gjort. Oplevelsen af hans arbejde inspirerer stærkt til at gå hjem i gemmerne og gøre kunsten efter.